تبلیغات
گروه مرمت دانشگاه آپادانا شیراز - مراحل فهم و شناخت (1)
پنجشنبه 14 مرداد 1389

مراحل فهم و شناخت (1)

   نوشته شده توسط: امین محمودزاده    نوع مطلب :مبانی نظری مرمت ،

برای فهم و حرکت بسوی شناخت، بایستی مراحلی را انجام داد تا این فرایند بصورت سیستماتیک صوورت گیرد و این همان فرایندی است که نیاز است برای شناخت ،آسیب شناسی و درمان .
و بنظر من هر مرمتگری بایستی با آن آشنا باشد .
از این پس
مطالبی را بمنظور یادگیری مراحل شناخت ارایه خواهم کرد .
این مطالب مجموعه ای از مطالب سایتها و کتابهای و منابع (علم شناسی )است .
به همین منظور از همگی می خواهم تا پرسش های خود را در این باب برایم بفرستند .


برچسب ها: مبانی نظری مرمت ،

مروارید شایان
سه شنبه 30 شهریور 1389 09:19 ق.ظ
با خواندن سوالات خانم قوامی چیزی به نظرم رسید:دو حالت وجود دارد:1.شناخت به فرد بستگی نداشته باشد(که به نظرم صحیح نمی آید)2.شناخت به فرد بستگی داشته باشد
حال با توجه به هدف ما از شناخت اصلا مرمت کار صحیحی است؟اگر اینگونه باشد پذیرش و یا عدم پذیرش درستی نحوه مرمت کاملا نسبی و وابسته به افراد مختلف خواهد بود و یا اگر معمار بنا به زندگی برگردد در مقابل مرمتگر چه عکس العملی خواهد داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
استاد اصلا مرمت انتخاب بین بد و بدتر است و یا یک انتخاب کاملا صحیح؟؟؟؟؟؟
پاسخ امین محمودزاده : در واقع انتخاب کاملا صحیح اصولا نباید وجود داشته باشد زیرا هر جواب در مقطع زمانی ومکانی بخصوصی می تواند صحیح باشد برای همین است که دو شعار شعار اصلی مرمت در قرن اخیر است :
کمترین دخالت
بازگشت پذیر
هاجر قوامی
یکشنبه 28 شهریور 1389 08:53 ق.ظ
درود ...........
آیا سیر این مراحل (مراحل شناخت) به کسی که آن را آغاز می کند ، دیدگاه ها و نوع جهان بینی اش مرتبط می شود ؟ یا تا چه حد خود فرد ، اعم از مرمتگر یا... می تواند در سیر این مراحل و نحوه ی پیشبرد آن تاثیر گذار باشد ؟
نحوه ی شناخت این مراحل ، به فرد بستگی دارد یا نوع بنا ؟ اقلیم ؟ فرهنگ ؟ دوره تاریخی ؟ تاثیر پذیری مراحل شکل گیری بنا از فرهنگ های همجوار در زمان ساخت ؟ و چندین سئوالی که می توان مطرح نمود ...
با سپاس و احترام ..........
فریده قائمی فر
شنبه 13 شهریور 1389 01:08 ق.ظ
سلام منظورم از جنبه های مختلف شناخت اینه که مثلا وقتی وارد یک بنا می شویم یا هر اثر هنری دیگری که می بینیم باید به چه جنبه ای را زودتر بشناسیم؟زیبایی شناسی؟سازه؟ظاهر؟کالبد؟قدمت؟و....
پاسخ امین محمودزاده : بنظر می رسد باز هم بستگی دارد به موضوع دارد شما وقتی وارد مجموعه چغازنبیل می شود بیشتر جنبه های تاریخی مد نظر می شود تا زیبا شناسانه و یا در مقایسه با مسجد جامع اصفهان ،چغازنبیل کمتر سازه ای است و مسجد جامع کمتر تاریخی .
شاید بستگی دارد به این نیز دارد که با کجا مقایسه شود .
اما در هر حال من معتقدم که به تمامی جنبه های یک بنا حتی غیر محتمل ترین آنها نیز بایستی پرداخت .
مثلا نسبت نجوم و چغازنبیل تا حلا بررسی نشده اما بنظر جالب و موثر در مرمت آن خواهد بود ؟؟
فریده قائمی فر
پنجشنبه 21 مرداد 1389 08:21 ب.ظ
سلام خواستم بپرسم شناخت چه جنبه هایی دارد؟جنبه های مختلف شناخت را چگونه باید اولویت بندی کرد تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت؟
پاسخ امین محمودزاده : منظور از جنبه های شناخت چیست؟ روشنتر توضیح بدهید
مهدی سپهری راد
جمعه 15 مرداد 1389 03:48 ب.ظ
سلام استاد
من سوالی که دارم که شاید قبلا هم پرسیدم اینکه با توجه به گستردگی علم مرمت از جهتی که تقریبا همه علوم را کم و زیاد در بر می گیرد آن وقت شناخت یک بنا یا سازه یا اثر نقطه آغازینش کجاست آیا در
1_مطالعات تاریخی؟
2_مطالعات سازه؟
3_مطالعات محوطه و تاثیر اینها روی هم؟
4_مطالعات ...؟
آغازش کجاست آیا اصلا هر کدوم از اینها به تنهایی آغاز و نقطه شروع هستش یا نه ما میتونیم یک چارت یا برنامه دقیق را لیست کنیم/
شاید از همه اینها مهمتر این باشه که ما بدمنیم اصلا برای چی دست به مطالعه و شناخت می زنیم شاید همان بحث ناشناخته ها باشه.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر