تبلیغات
گروه مرمت دانشگاه آپادانا شیراز - شناخت را از کجا آغاز کنیم؟
شنبه 16 مرداد 1389

شناخت را از کجا آغاز کنیم؟

   نوشته شده توسط: امین محمودزاده    نوع مطلب :مبانی نظری مرمت ،

جناب آقای مهدی سپهری پرسش بسیار خوبی را در مورد مطلب شناخت ،مطرح کرده اند. که تلاش می نمایم به آن پاسخی در خور بدهم:

پرسش این است که از کجای موضوع بایستی آغاز به شناخت کنیم ؟

بنظر می رسد که هر موضوع برای وجود خود دارای دلایلی دو گانه است : دلایل مرتبط با دیگر موضوعات و دلایل اصلی در موجودیت موضوع .
بعنوان مثال : مسجد وکیل شیراز می تواند به چند دلیل ،اینگونه شکل گرفته باشد.برای برپایی نماز-برای نمایش سیاسی دوره - برای امور دولتی و...
اما مهمترین موضوع برای شکل گیری مسجد ،مسجد بودن آن است. مسجد بودن مسجد یعنی چه ؟
یعنی جهت در شکل گیری مسجد صحیح باشد عناصر کارکردی و خدماتی ان صحیح طرراحی شده باشد و...
 و در مرحله بعدی است که سیاست و بررسی سیاسی ، محیط و..اهمیت خواهد داشت .
در خانه آسایش در کاخ نمایش  در امامزاده معنویت عبادت .
هر کدام نیز بواسطه کارکرد خود ،بعدی متفاوت خواهند گرفت ب
عنوان مثال :
مسجد دارای بعدی بیرونی  خواهد بود زیرا ساکنین مستقر نخواهد داشت و کاربران از بیرون به درون خواهند آمد .
خانه دارای بعد درونی بسیار بسیار بیشتری است .
کاخ نسبت به مسجد بعد بیرونی کمتر و نسبت به خانه بعد بیرونی بیشتری دارد.
امامزاده نیز کم و بیش ،مانند مسجد  خواهد بود .
یک میدان شهری ماهیتی بیرونی دارد.
یک سقا خانه یک ماهیت و بعد بیرونی دارد.
حال اندازه هر بعد نیز، نسبت به کارکرد و ویژگی ها ی ارزشی مشخص می شود :
خانه منطقی نژاد شیراز بعدی محلی
دیوان خانه قوام بعدی استانی و منطقه ای
ارگ کریمخان شیراز بعدی ملی و
تخت جمشید بعدی جهانی دارد.
بنابراین هر بنا نسبت به کارکرد و ارزشگذاری خود از کجا آغاز کنیم و چه بعدی را بایستی رعایت کنیم را نیز به مرمتگر خواهد گفت .


هاجر قوامی
یکشنبه 11 مهر 1389 01:30 ب.ظ
درود...
مسجد را چه چیزی مسجد می کند ؟ اعتقادات من قبله اش را می آفریند و نیازهایم ،شبستانش را.. افکارم به بنا معنا می دهد و او را می سازد ...
شاید هر انچه که هست در گرو نگاه من باشد در گرو خواسته هایم و نیازهایم ...
به دنبال سرپناه می گردی چون نیاز داری ..می خوری چون نیاز داری ... می خوانی و می فهمی چون نیاز داری... حرف میزنی و سکوت می کنی چون نیاز داری ... عاشق می شوی و دوست می داری چون نیاز داری ... کسی را به جهان می خوانی چون نیاز داری ... خاطراتت را در ذهن بت می کنی و می ستایی چون نیاز داری ... به انسان ها اعتماد می کنی چون نیاز داری ... تمام تلاشت را می کنی تا به خود بفهمانی که هستی چون نیاز داری .. گذشته هایت را می خواهی نگهداری چون نیاز داری ... بنا ها را می پایی وحفظ می کنی چون نیاز داری ....
وهزاران هزار نیاز من ، ما ، انسان و هر آنچه که در هست ، هست ...
چه پر نیازم من ... گویا که سرشتم از خاک خواستن و نیاز است ...
آیا شناخت ، از خواستن من است و از نیازهایم ؟
چه سخت است که هر آنچه که هست بر اساس نیاز است و به مرور چه ملال آور ....
با احترام .....
پاسخ امین محمودزاده : شناخت بر پایه نیاز به فهم ودرک خود واطراف خود انسان است .بهمین واسطه دارای زمان نیز هست و وابسته به زمان نیز هست.بنابراین شناخت نیز وابسته به ویژگیهای عصر است شاید شما امروز نگاهت به خدا ومسجد این گونه باشد اما سازندگان یک مسجد در عصر ایلخانی به موضوعیت خدا و اسلام گونه ای دیگر نگاه می کردند بنابراین عناصر ساخته شده آنها برای رفع نیاز آۀنها در عصر آنهاست وشما برای فهم عناصر یک مسجد ایلخانی ملتزم به فهم ویژگی های فهم دروان ساخت دارید .
فرزانه بیمون نژاد
جمعه 19 شهریور 1389 01:44 ب.ظ
سلام استاد
عیدتون مبارک،طاعاتتون قبول
نظریات شما را قبول دارم. موضوع خوبی است تا حالا به این فکر نکرده بودم که میشود چغازنبیل را با دیدی نجومی نگاه کرد و آن را بررسی نمود.
یعنی ما میتوانیم با بررسی بناها از هر لحاظ و با هر علمی و دیدی به مرمت آن بپردازیم؟
پاسخ امین محمودزاده : پاسخ در پرسش شما نهفته است
فرزانه بیمون نژاد
پنجشنبه 11 شهریور 1389 01:32 ق.ظ
با سلامی دوباره
شما واسه خانم روشنی گفتید که منظور از بعد"زمان-ارتفاع-طول و عرض" هستش
پس هر جایی که دارای چنین خصوصیاتی باشد را بعد میگویند.
پس تزئینات جز بعد نمیشود
ممنون
پاسخ امین محمودزاده : بنطر میرسد بازهم بستگی دارد به موضوع .
مثلا چغازنبیل نسبت به مسجد جامع جنبه تاریخی و اساطیری بیشتری دارد و مسجد جامع نسبت به چغازنیبل جنبه سازه ای کلان تر .
البته بایستی گفت که به گمان من تمامی جنبه های موجود وغیر موجود را بایستی برای فهم معماری بررسی کرد تا تمامیت بیشتری از اثر فهم گردد ،حتی غیرمحتمل ترین آنهارا .
بعنوان مثال :بررسی جنبه نجوم وچغازنبیل که تابحال بررسی نشده بنظر من موضوع خوبی برای بررسی و ارایه یک موضوع مرمتی خوب خواهد بود؟ نظر شما چیست ؟
مثلا را
فرزانه بیمون نژاد
چهارشنبه 10 شهریور 1389 05:51 ب.ظ
سلام
در بعضی از بناها نمیشه بعدها رو از هم تفکیک کرد پس نمیتونیم شناخت درستی داشته باشیم.
چگونه بعدهای بنا را تفکیک کنیم؟
با توجه به عملکرد؟
با توجه به تزئینات؟
و.....
پاسخ امین محمودزاده : ابتدا بایستی بعد را تعریف کنید
بعد چیست ؟
فریده قائمی فر
پنجشنبه 21 مرداد 1389 10:30 ب.ظ
سلام با توجه به اینکه جهان بینی ها متفاوته،شناخت ها هم متفاوته.یعنی شناخت ها نسبی هستند.پس نقطه مشترک شناخت چیه؟یعنی اینکه اصول شناخت رو بر چه اساس باید شناخت؟شناخت هر شخصی بر اساس دیدگاه های خودش درسته؟یا باید به اصول نزدیک باشه؟
پاسخ امین محمودزاده : در جهان امروز بواسطه همین نظر ، پسامدرنها مانند هیدگر تمامی نظرات را صحیح می داند اما عقیده دارد که در هر عصر یک حقیقت بر حقایق دیگر مسلط می گردد( توجه کن مسلط نه چیره ) و در عصر دیگر یک حقیقت دیگر و نام حقایق مسلط را پارادایم کی گذارد یعنی ( نظام های معرفتی غالب)
Rooshani
دوشنبه 18 مرداد 1389 12:07 ب.ظ
salam.ostad man manzurtoon ro az boed nafahmidam,boede darooni yani ahamiyati ke fazaye darooni darast?ya karhaye mohem dar boedha anjam migire?ya kolan be fazahaye mojud boed migan
پاسخ امین محمودزاده : در واقع بعد ،همان چهار بعدفیزیک است :زمان ، طول ، عرض و ارتفاع ،که همگی فضا را شکل می دهد .و این مجموعه می تواند نام بستر ، نیز بخود گیرد
keshtgar
یکشنبه 17 مرداد 1389 07:00 ب.ظ
salam ostad
jaigahe avamale tasir gozar bar bana ke neveshtim koja asare khodesh ro mizare bishtar dar faraiande tarahie plan ya maramat ?
پاسخ امین محمودزاده : من نفهمیدم
دوباره با فارسی برایم بفرست
keshtgar
یکشنبه 17 مرداد 1389 06:57 ب.ظ
salam
pas ravand be in soorate ke eghlim va karkard khodeshoon ro be memare avali neshoon midan ta plan shekl begire va bad in marematgar hastesh ke tamame daryaf az banasho az plan dare ?
پاسخ امین محمودزاده : شاید هر دو،ولی مورد دوم یعنی فهم مرمتگر از موضوع ،اصل خواهد بود زیرا با تمام تلاش مرمت گر برای فهم بعنوان مثال دو موضوعی که ذکر کرده اید، بازهم فهم شخصی توست که فهم نهایی خواهد بود .
مهدی سپهری راد
یکشنبه 17 مرداد 1389 01:05 ق.ظ
بازم سلام استاد
اینکه برای برخورد با هر موضوع باید به موجودیت آن اول نگاه کرد قبول برای شناخت یک خانه نباید به دنبال روابط فضایی حمام رفت اما اینجا با قوای تمام میگم پله اول شناخت بنا رو به من یاد دادین هر چقدر فکر میکنم نمی تونم چیزی بگم چون سرنخ همین که خوب گم کرده بودیم اما یک سوال با توجه به معماری ایرانی در جاهایی که این تشابهات نزدیک به هم هستن سرنخ کجاست؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر